
Honza Hamster „Hamster“ Křeček
VIP člen | Tento uživatel má VIP členství (Zjisti více). |
---|---|
Bydliště | Praha 10 |
Registrace | před 11.4 rok. |
Poslední aktivita | před 8.5 hod. |
Komentářů u článků | 711 |
Pozitivních komentářů u článků | 322 |
Negativních komentářů u článků | 40 |
Posledních 50 komentářů

Honza Hamster Křeček
8. 7. 2025, 14:40 2Opět - naprosto souhlasim, pro ilustraci problému přidávám i momentku z průběhu testu.... Nicméně opět musím dodat to b), totiž že M5 není jen o rychlosti či zábavě za volantem, ono je dělané tak, aby umělo všechno a navíc skvěle. A mezi to "všechno" se řadí i těch 70 kilometrů elektrického dojezdu. Neříkám, že to je úplně správná cesta. já sám bych asi klidně ignoroval 2,5 tuny, to auto se chová i tak skvěle, ale mně zas vadí ten přehnaně agresivní look...


Honza Hamster Křeček
7. 7. 2025, 15:05 4Je to tak. Ale o tom M5 neni, jestli chci lehkonohy sportak, potom asi uz z principu nedava smysl kupovat petimetrovej sedan…. 🙂
M5 je o te univerzalnosti.

Honza Hamster Křeček
13. 6. 2025, 12:59 1Jen pro zajímavost - black panel má i Alfa 147, jen o tom skoro žádný její majitel neví.... :-)


Honza Hamster Křeček
10. 6. 2025, 14:09 0Ono se dá vypnout, ale k čemu je potom dobrý, když je vypnutý…. Přitom by stačilo to jen lépe zabudovat, to je přece kouzlo užitného designu, že propojuje estetiku s funkcí…

Honza Hamster Křeček
28. 5. 2025, 11:55 1Proto píšu "jak ji známe dnes". Jasně, že existovaly i předtím různé formy digitálních přístrojovek, hodně cool byly třeba digitální budíky, co se nebízely jako volitelná výbava pro Lancii Dedru - o nich se málo ví.
Ale prostě první obrazovku v podobě, jakou mají skoro všechna dnešní auta, měl Jaguar XJ, to tak prostě je...



Honza Hamster Křeček
25. 5. 2025, 18:48 3K tomu ambientnimu osvetleni - pokud tam je, tak ma byt udelane tak, aby se neodrazelo v oknech, jinak je to proste chybny design. Tecka. Ze se da vypnout - no to ano, ale jestli nejlepsi na nejake funkci je to, ze ji lze i vypnout, tak asi nemam, co vic dodat…. :-)
A co se klavirniho laku tyce, tak ten bohuzel byva casto tam, kde nelze v konfiguratoru volit jinak. V galerii jsou treba fotky z Volkswagenu (jsou to stredove konzole Tayrona a Touarega, pokud se nepletu) a tam je tenhle material proste vzdycky. A podobnych aut je spousta. Da se volit jine oblozeni na jinych mistech, ale toto zustava vzdycky takto.
Ze me clanky patri mezi kolegy hluboko pod prumer jsem si vedom, nedelam to schvalne, holt kazdemu jde neco jineho. Proto taky ani nahodou nejsem sefredaktor tohoto webu.
-
Komentář upraven 25. 5. 2025, 18:53:47
-
Komentář upraven 25. 5. 2025, 18:54:55

Honza Hamster Křeček
22. 4. 2025, 17:27 0Ač jsem obecně skeptický ke konspiračním teoriím, dejme tomu, že připustíme, že se šéfové automobilek sešli na tajné schůzce a domluvili, že už budou vyrábět jen SUV. A zákazníci je teď musí kupovat, i když nechtějí. Ok, dejme tomu.
Ale tak proč nekupují ty sedany, co na trhu jsou? Zrovna Volvo je toho krásným příkladem, ještě loni tam byly v nabídce kombíky i sedany, každý si je mohl objednat. A SUV je v číslech totálně válcovala…. Čím to je? Jsou i zákazníci součástí konspirace? Platí je někdo, aby nekupovali sedany? Vyhrožují jim? Já tomu fakt nerozumím…

Honza Hamster Křeček
22. 4. 2025, 08:15 1Jsou to auta z jiné doby, to je pravda. A ano, Delta III slídí s Bravem i ten základní díl palubky. Zajímavé je že zvenku, ač by to jistě šlo, nesdílí nic, ani přední dveře nejsou zaměnitelné. Po technické stránce to mělo spoustu vychytávek (udržování v pruhu, automatické parkování, adaptivní podvozek, LED koncový světla, denní svícení etc. - na svou dobu docela dobrý). A co se motorů týče, tak T-Jety byly skvělý motory, MultiAir je technologická špička, naftový biturbo bylo moc fajn (a unikátní, mimo Delty ho dostal už jen nějaký Saab či co). A potom tam byla ještě tebou zmiňovaná 1.8 turbo. To se moc nepovedlo, turbo tomu vydrželo 100.000 km max, a mělo to i další trable - holt předělat alfáckej TwinSpark na přeplňovanej přímovstřikovej motor je už trochu překomplikovanej nápad, ale nějaký koně to mělo, to zas jo.
Potíž s auty, která z nějakého modelu udělají mezi petrolheady "legendu" je, že by správně měla ten model zabít. Jakmile se přestane nabízet Evo, mělo by Mitsubishi svůj Lancer přejmenovat na něco jinýho. Pro petrolheady mají hodnotu jen vrcholné verze, obyčejnými auty pohrdají. Jenže to je dáno tím, k čemu ta auta mají - jsou zastrčená někde ve stodole a jezdí se s nimi jen v létě na nějaký sraz, když vyjde počasí. Potom chápu, že druhá nebo třetí generace Delty se pro něco takového asi moc nehodí. Ale opravdu si nemyslím, že když v Lancii stavěli první Deltu (nebo jakýkoli jiný auto), tak zadání bylo "postavte něco, co bude za 40 let hrozně cool ve stodole"...
Smutný je, že potom takový petrolhead má ten svůj opečovávaný klenot někde v té stodole nebo garáži a celý rok jezdí něčím jako služební Fabia či Scala. Ale trojková Delta? Fuj, ani kolo bych si o to neopřel, dyť to ani není Integrale...

Honza Hamster Křeček
22. 4. 2025, 07:43 2Ano, velké SUV je žádané (narozdíl od kupé nebo i sedanů), automobilky jen reagují na poptávku. Ostatně XC90, spalovací alterego EX90, je nejprodávanějším Volvem na našem trhu. Mně to třeba taky nevyhovuje, mám mnohem radši kompaktní auta, ale jen pro mě je asi nikdo vyrábět nebude. Vážně to není žádné spiknutí tajemných Iluminátů, co bojují proti petrolheadům... :-)
-
Komentář upraven 22. 4. 2025, 11:36:37

Honza Hamster Křeček
20. 4. 2025, 19:45 -1Jako vzdycky uvadim cenu auta s danou motorizaci a urovni vybavy bez priplatku. S nimi to jeste o neco povyleze, tusim nekam nad 2,9 mio - cenik je ke stazeni na strankach Volva.

Honza Hamster Křeček
20. 4. 2025, 13:20 1Njn, trh si to žádá….

Honza Hamster Křeček
14. 4. 2025, 23:03 4To ale zase souvisí s tím, že pro lidi, kteří se v tom příliš neorientují, je Delta jen HF Integrale. Což je ale úplná blbost. Delta byla od první generace hatch postavený na základech Fiatu a přesně to stejné je i druhá a třetí generace. Že se dělala i ostrá hot-hatch verze je hezká zajímavost, ale to auto to přece nedefinuje. A to ještě ponechávám stranou fakt, že tou legendou se stala vlastně už jako starej kepl, bo ty úspěchy v rally přišly v době, kdy tomu autu táhlo na deset let.
Škodovce taky nikdo neříká, že dvojková Octavia už se neměla jmenovat Octavia, bo bez WRC verze to žádná Octavia není.,...

Honza Hamster Křeček
13. 4. 2025, 07:13 5Souhlasím, že tohle auto není Lancia. Co jsem ale nikdy nepochopil je hejt na Deltu kvůli tomu, že je postavená na Fiatu - proč to vadí až u třetí generace a u první a druhé ne? A nemyslím to jako rýpnutí, fakt mě to zajímá.

Honza Hamster Křeček
30. 3. 2025, 19:48 1ratan groch: Víš, zkus se také trochu vcítit do kůže nás tvůrců - ať napíšeme cokoli, tak se pod tím v diskusi přihlásí někdo, že to ho nezajímá a o tom bychom vlastně vůbec psát neměli. A ideálně bychom měli psát o tom, co zajímá jeho. Nevím, proč ta potřeba u lidí na internetech je, ale prostě je. Do Národní galerie nikdo nechodí psát do knihy stížností, že místo Moneta by měli vystavovat motor z Lancie Stratos, bo to lidi určitě zajmá víc...
A abychom se cítili ještě hůř, většinou tam přidá něco ve smyslu "ale já vás chápu, však za ty sr**ky, co píšete, dostanete líp zaplaceno..."
A teď mi řekni - tebe by tohle těšilo? To je ta diskuse s respektem, o které píšeš? Měl bys i tak chuť psát další články?

Honza Hamster Křeček
26. 3. 2025, 22:34 1Pokud chcete bazarnicko-veteranisticky blogisek se zamerenim na taje a zajimavosti klenotu jako jednickova Fabie, obavam se, ze nemuzeme slouzit. To by nas asi brzo omrzelo… ;-)

Honza Hamster Křeček
25. 3. 2025, 17:45 0:-D Tak to prrrr! Moje je samozřejmě Green Beauty! A růžová skica, která to jednoznačně vyhrála, patří kolegyni Ewě z polského fashion magazínu.... :-)

Honza Hamster Křeček
25. 3. 2025, 14:52 0Zrovna MG HS (resp. jeho elektrifikovanou verzi EHS) jsem měl možnost testovat a i tam byla celá řada přešlapů, které by si evropský výrobce prostě nemohl dovolit. A v případě Dongfengu je to ještě znatelnější. Už jen proto, že ta auta prostě nemohou mít evropskou homologaci.
Když to sečtu a podtrhnu, tak značka Dongfeng sem vozí auta, která by byla na našem trhu lehce podprůměrná v roce 2005. MG je na tom lépe alespoň co se týče asistenčních systémů, ale ne o moc. Jízdně to není nic, z čeho by člověk měl nějakou radost, ale ano, z místa na místo to posádku odveze. Pokud to někomu stačí, prosím, ale netvařme se, že Evropa usnula a Asie kolem nás jen profrčí - není tomu tak.
Skutečných inovací a dobrých nápadů je v těch autech naprosté minimum, třeba v Dongfengu si vlastně vybavuju jen jeden - paměti sedadla řidiče nejsou jako ve všech ostatních autech 1, 2 a 3, ale v palubním systému si je můžu pojmenovat. To je dobrý nápad. Ale nic víc tam nebylo,..
Nio se nám zatím do rukou nedostalo, rádi vyzkoušíme.

Honza Hamster Křeček
25. 3. 2025, 11:52 3Pokrok u EV možná nějaký mají, ale po zkušenostech s čínskými auty bych brzdil své nadšení. Nedokáží udělat auto se spalovacím motorem, které by dokázalo aspoň chvíli jet rovně, aniž by ho řidič musel pořád honit po vozovce, A to se bavíme o exportním modelu pro "západ" (proto taky ten nepoměr v ceně, v Číně to stejný auto bude vypadat ještě trochu jinak). Tak proč bych měl očekávat, že čínské EV bude o parník lepší, než co dokáže vyrobit škodovka?

Honza Hamster Křeček
25. 3. 2025, 10:29 2Nesnažte se to omluvit místními zvyklostmi či istými kulturnými špecifiky nebo podnebím. Ta věc prostě není dobře zkonstruovaná a proto nefunguje. Celá ta automatická klimatizace je po většinu času zmatená jak lesní včela a vůbec netuší, co má vlastně dělat.
Jindy míváme tendence psát, abychom nebyli nespravedliví, že to může být závada konkrétního kusu (a často skutečně může), v případě tohohle auta by tam ale závad konkrétního kusu bylo tolik, že se mnohem pravděpodobnější jeví skutečnost, že to prostě není moc dobré auto.

Honza Hamster Křeček
18. 3. 2025, 15:40 1Přesně tak.
Ona ta volba různé chemie pro baterky v EX30 dává totiž dokonalý smysl. Kdo hledá malé postrkovadlo do města, pro toho je základní provedení s menší baterií. Přes noc se to tak jako tak došťouchá a těch 60 km to každý den dá s velkou rezervou. Potřebuju teda odolnější baterku (dobíjet budu pravděpodobně každý den, neřešim, přijedu domu a bodnu to do zásuvky), v zásadě je mi fuk, jak dlouho to potrvá (mám na to celou noc) - jasná práce pro LFP baterii.
Jakmile ale o EX30 začnu uvažovat jako o trochu univerzálnějším autu, které občas vytáhnu i někam dál, tak se situace mění. Jasně, chci větší baterku (extended range), ale najednou potřebuju občas dobíjet i z veřejné nabíječky - chci teda rychlé dobíjení, takže to chce NMC baterku. A přesně tak to Volvo i vyrábí....

Honza Hamster Křeček
22. 2. 2025, 12:20 1V EX30 jsou dle konfigurace možné dvě baterie. Základní zadokolka (SINGLE MOTOR) má LFP baterii o kapacitě 51 kWh, pro vyšší úrovně (zadokolka SINGLE MOTOR EXTENDED RANGE a čtyřkolka TWIN MOTOR PERFORMANCE) je tam NMC o kapacitě 69 kWh. Verze Cross Country se nabízí jen jako čtyřkolka a tedy výhradně s NMC.

Honza Hamster Křeček
23. 1. 2025, 14:15 2Náklady na kilometr s veřejnou DC nabíječkou budou někde kolem 2,75 CZK/km, na benzín to budou tři koruny. Tedy pokud bys měl dojíždět posledních deset kilometrů na benzín, připlatíš si za ten den dvě koruny a padesát halířů. Jestli to je částka, která majitele auta za 2,75 milionu zajímá ponechám otevřené...
Ano, vždycky bude někdo, kdo to má do práce a zpět o tři kilometry dál, než dojede PHEV. Pro většinu lidí (statistika říká, že průměrné auto v EU nenajede za den víc než 60 km) to stačí. Já to mám do práce 12 kilometrů a nabíječku mám jak doma, tak u kanceláře, tedy já jsem třeba přesně ten případ, který PHEV na veřejnou nabíječku nepoveze asi nikdy, vlastně ani nemusím nabíjet každý den.....
A btw. pokud chci zvládat celý den jen na elektřinu, je tu teď i EX90..........
-
Komentář upraven 23. 1. 2025, 14:17:36

Honza Hamster Křeček
23. 1. 2025, 12:55 3Věřím, že se najde někdo, kdo to využije, je to u toho Mercedesu příjemný bonus, jako "sakra důležité" bych to ale určitě neoznačil. Většina PHEV aut nikdy na veřejnou nabíječku nezamíří, těch pár desítek kilometrů dojezdu na městské poskakování stačí. A kdyby ne, je tu pořád ještě 70 litrů benzinu, takže proč řešit veřejné nabíječky...

Honza Hamster Křeček
23. 1. 2025, 12:25 5Baterie je 19 kWh a nabíjí se jen AC, u plug-in hybridů se s nějakým dobíjením na superchargerech příliš nepočítá, nedává to smysl a není to ani ekonomické. Dobíjí se většinou doma přes noc, z domácí nabíječky se XC90 nabije z nuly na 100% za tři hodiny. Na delší cesty je tam spalovací motor.

Honza Hamster Křeček
18. 11. 2024, 21:37 0Uvidíme, oslovili jsme i zástupce čínských značek, snad budeme moci brzy něco vyzkoušet. Z toho, co jsem zatím měl možnost vidět a vyzkoušet, mě nic nepřesvědčilo…

Honza Hamster Křeček
18. 11. 2024, 14:53 0Neřeším, čí kapitál za tím stojí ani kde se to vyrábí, o tom by se dal napsat celý seriál článků. EX30 je navržená a stavěná podle nějakých evropských standardů a tak i působí. Bylo by nefér říkat, že nás Čína už dohonila, podívejte se na EX30, to je auto plně srovnatelné s evropskou produkcí - no jasně, když tam Volvo uplatňuje své švédské know-how i výrobní postupy, tak se není co divit, žejo..
Na e-Salonu jsme viděli velmi slušně sestavená čínská auta, dokonce se slušnými parametry a štědrou výbavou. Ale co jsem tam neviděl, je něco nového. Čína je pořád hlavně výrobna. Učí se rychle, ale učí se jen to, co vidí. Když bych si půjčil analogii ze světa mobilních telefonů, tak před pár lety to bylo tak, že když Apple prodával iPhone 12, Čína už uměla nabídnout něco na úrovni iPhone 10. Dneska Apple nabízí iPhone 16 (?) a Čína po Novým roce bude schopná nabídnout něco, co bude mít velmi podobné parametry. Možná i dřív. Ale co se nestane - že by Čína měla iPhone 17 dřív než Apple. Takhle oni nefungují. A to je za mě ten nejzásadnější rozdíl...

Honza Hamster Křeček
16. 11. 2024, 19:42 2To si mě asi s někým pleteš :-) Děda měl pravda Fiat Uno, ale tím veškerá podobnost s tvou konstrukcí končí. V okolí Kotvy jsem nikdy nebydlel a ani nikdo z mé rodiny a především - nikdy jsem tu nevypisoval nějakou naši rodinnou historii. To byl asi někdo jiný...
Ale i kdyby to bylo, jak píšeš, nějak nechápu, proč to píšeš?
-
Komentář upraven 16. 11. 2024, 20:05:23

Honza Hamster Křeček
13. 11. 2024, 14:57 1ABS je pasivní věc? Ok, píšu si...

Honza Hamster Křeček
13. 11. 2024, 07:56 5Tohle vazne neni debata uplne vhodna pro motoristicky web. Myslenka socialismu/komunismu (rikejte si tomu jak chcete) je vadna uz v samotnem zakladu, coz musi dojit kazdemu, kdo se nad ni byt jen trochu zamysli. A komu se myslet nechce, necht se podiva po svete na vysledky. A ne, neni to tim, ze se toho vsude ujali nestastnou nahodou zaporaci, cely ten koncept je proste vadny a fungovat ani nemuze.

Honza Hamster Křeček
12. 11. 2024, 13:32 3Ne, když to srovnáš s tím, co vznikalo jinde u nás (Tatra, Aero, ale i v samotné Sodomce) nebo v zahraničí, tak ne. VOS je Škoda 1201, jen mimo měřítka a s přehnanejma ozdobama. Žádná elegance, žádná invence, nic. A ještě jednou - tak přesně si to ty zrůdy přály, měla to být taková obyčejná lidová škodovka, akorát, že vůbec.
A z toho auta na tebe prostě ta doba dýchne, ten všudypřítomný strach, nevkus, ignorance, primitivismus, pohrdání a demonstrace moci. A v případě tohohle exempláře možná díky autentickému stavu snad ještě víc. Úplně cítíš, jak to bylo pomíjivé, jak jeden měsíc šily selky po večerech mávátka, aby tě pozdravily v den tvých narozenin, další měsíc už ses houpal na špagátě jako sionistický buržoazní trockisticko-titovský zrádce. To je vzkaz, kterej ten pomaličku chátrající pojízdnej monument vysílá, a za mě je to tak správně.
Nemám nic proti tomu, že si Škoda pro svoje muzeum VOS opravila, kdybych ale měl muzeum Sodomky ve Vysokém Mýtě na starost já, nechal bych tam ten VOS přesně takhle. Orezlej, zaprášenej, temnej a v koutě, jako takový strašidlo... Přesně tím totiž taky je.
-
Komentář upraven 12. 11. 2024, 14:12:09

Honza Hamster Křeček
12. 11. 2024, 11:13 7Pánové, já chápu, že jako k součásti historie našeho domácího motorismu k tomu autu máte určitý vztah, řekněme i tak trochu hrdě vlastenecký, ale když jsem vedle té věci stál, měl jsem z ní úplně stejné pocity, jako Jarda. Nevyčítám to Škodě VOS ani jejím tvůrcům, to auto vznikalo v nějaké době a na základě nějakého zadání a práce na něm odvedená byla poctivá a v mnoha ohledech a s přihlédnutím k možnostem domácího průmyslu snad i obdivuhodná.
Nicméně, faktem zůstává, že Škoda VOS byla a stále je (přesně dle konkrétního zadání) opulentní nepřehlédnutelný neelegantní nabubřelý pojízdný papalášský bunkr, který sobě nechali navrhnout dle vlastního vkusu (oni zasahovali do vývoje a designu osobně!) ty nejhorší burani a primitivní svině, jaký sme ve vedení státu kdy měli. Ever. A podle toho Škoda VOS (ještě jednou - nikoli vinou jejích konstruktérů) vypadá. Hnusně a strašidelně.
-
Komentář upraven 12. 11. 2024, 14:02:32

Honza Hamster Křeček
4. 11. 2024, 17:41 0Tady se musím Mini zastat. Nahradit přístrojovou kapličku velkým barevným průhledovým head-up displejem je za mě krásné a kreativní řešení.
Narozdíl od Tesly 3 nebo třeba Volva EX30 v Mini na základní ukazatele přímo před řidičem nerezignovali a umístili tam průhledový štítek s perfektní čitelností a všemi základními údaji. Z fotky to tak možná nevyzní, ale HUD v Mini má hezké ostré grafické zpracování, je velký, vždy dobře čitelný, umí zobrazit třeba i mapu - zkrátka není to jen projekce aktuální rychlosti na sklo, spíš je to skutečně ta přístrojová kaplička, jen v jiném řekněme designově minimalistickém provedení.
Takže čistota designu Mini s velkým kulatým budíkem uprostřed zůstala zachována a řidič přitom má základní údaje přímo před sebou, já bych za to Mini určitě nekritizoval - právě naopak, tohle je pro mě příkladné využití technologie.


Honza Hamster Křeček
3. 11. 2024, 13:06 0Jednotlivé nástroje se výrazově více slévají dohromady. Zvuk potom ztrácí jiskru a prostorový dojem. Z čistoty zvuku je znát, že minimálně ty hlavní reproduktory (celkem jich v autě je 13) utáhnou cokoli, co jim zesilovač pošle (THD by se měla stabilně pohybovat pod 0,1%), za mě byl tedy kámen úrazu spíše právě v zesilovači, ačkoli je tu dle výrobce třída D s výkonem 150 W a osmi využívanými kanály.
Ale aby nedošlo k mýlce - Lexus UX300h určitě nehraje špatně, to ne. Dokonce hraje dobře. Jenže je to Lexus s aparaturou Mark Levinson a tak se musí srovnávat s tím nejlepším - a tady jsem čekal trošičku víc...

Honza Hamster Křeček
19. 10. 2024, 14:20 0Ono to už dnes spíš zákazníky nezajímá, víc zaujmou ty světýlka a grafika displejů, než jízdní vlastnosti. Ostatně důkaz je i tady - že XC90 dostala už v základu tlumiče FSD a resp. volitelně aktivní vzduchový odpružení si nikdo ani nevšímá...

Honza Hamster Křeček
18. 9. 2024, 22:44 3Metrolog ve městě, kde žádný metro není, Františku…..

Honza Hamster Křeček
6. 9. 2024, 15:00 0Odpověděl sis sám, stačí ti mapa, klima a kazeťák a k ničemu z toho výpočetní výkon centralizovaného jádra NVIDIA v EX90 nepotřebuješ. To je pravda a není k tomu moc co dodat.
Jinak pokud by tě opravdu zajímalo, co s tím výpočetním výkonem Volvo dělá, tak ho používá k mnohem detailnější detekci okolí. Díky lidaru a dalším senzorům a kamerám dokáže EX90 sledovat, co se děje až 300 m před autem a to v širokém zorném úhlu a s lepším rozlišením (auta vidí svět jako shluky bodů, tady je těch bodů víc, díky tomu systém lépe rozpoznává, co je to za objekt a jestli se třeba hýbe), data si vyhodnocuje a využívá pro asistenční systémy. Výsledkem by měly být asistenční systémy schopné plynulejších zásahů do řízení, schopné reagovat i na nezvyklejší situace a schopné účinně zasáhnout v případě hrozící kolize. V zásadě jde o to naučit ta auta řídit. Cílovou stanicí je samozřejmě 100% autopilot.

Honza Hamster Křeček
6. 9. 2024, 09:12 -4Stěrače nepotřebuju, nechci ničit auto jízdou v dešti, tempomat je pro slečinky, klimatizace krade výkon a duši, správnou hudbou petrolheada je zvuk motoru a navigace? Navigace??? To jako vážně? To už dnešní generace nikde netrefí? Jen čumí do displejů a děti si nemaj kde hrát! Kam ten svět spěje?

Honza Hamster Křeček
26. 8. 2024, 08:58 0I my to ve firmě řešíme, servisní auta bychom rádi postupně nahradili EV a to z mnoha docela dobrých důvodů. Například je fajn možnost nechat auto 'nastartované' klidně půl dne a to zcela bezhlučně a bezemisně - a to mi nejde o nějakou ekologii, ale třeba o to, že to auto stojí někde v hale vedle stroje a nechceme úplně, aby se mechanik při práci udusil... Ale i současné naftové T6 jsou s doložností na hraně a někde už je suplujou Craftery. Elektrické auto, jaké bychom chtěli, prostě není. Osobně si myslím, že je nevyhnutelné posunutí hranice pro béčkový řidičák na 4t, jinak se zkrátka s dodávkama na elektro přejít nedá.

Honza Hamster Křeček
26. 8. 2024, 08:23 1To je sice naprostá pravda, ale ono to se spalovákama není zas tak jiný, uloženky jsou z hlediska funkčnosti pitomost. Chápu, že je to nějaká investiční spekulace, ale auta na to prostě stavěná nejsou.
Auto, které nejezdí, stárne. Plasty, gumy etc, to všechno degraduje s časem, i když se kola ani neotočí. Ba co hůř, když hadicema neproudí žádný médium, kabelový svazky sou bez proudu a mazání se nehýbe, tak je mnohem větší riziko, že někde něco zpuchří nebo zkoroduje. Nebo riziko - u takový tý opravdický uloženky, jako že si někdo koupí nějakou spešl limitku, zavře to do garáže a vytáhne to za čtvrt století jako funglovku, je to prakticky jistota.
Takže takový auto si 25 let nikdo neužil, prachy v něm leží, neujelo nic a stejně je zralý na generálku. Fakt není lepší tím jezdit a řádně to udržovat? Pořád může být jako nový. Mechanický díly se vymění, interiér se přečalouní, všechno jde opravit, když se chce. Jasně, na starý auta už je to složitější sehnat díly, takže chápu, že se to potom lidi zdráhaj používat jako daily, ale jako víkendovka nebo jen tak občas pro radost imho proč ne.. A že to tam ty náhradní díly namontuje někdo jiný, než Giovani v továrně před čtvrt stoletím a teda to nemá tu hodnotu - tomu sem nikdy moc nerozuměl, to už je nějaký sběratelský fanatismus...
Prostě uloženky sou blbost... :-)

Honza Hamster Křeček
21. 8. 2024, 21:25 5Představuju si, co mě asi tak bude trápit, až budu mrtvej.
Ale stav baterie mýho auta mi teda hned nenaskakuje... ;-)

Honza Hamster Křeček
20. 8. 2024, 13:29 1Vídám to v návodech poměrně běžně (ano, jsem ten exot, co i k testovačkám čte alespoň ten stručný návod pro blbečky), ale nikdy jsem se na to teda nějak zvlášť nezaměřoval, protože jsem žádné auto nikdy nenechával tak dlouho stát. Můžu nabídnout třeba manuál ke svému vozu - Lancia Delta 3 (2008 - 2014).
-
Komentář upraven 20. 8. 2024, 13:39:07


Honza Hamster Křeček
19. 8. 2024, 18:07 5To vsechno je samozrejme pravda (snad az na tu radujici se Ameriku, tam jsou na tom prakticky stejne jako my v EU) a nepopiram, ze jsou to podstatne otazky, jen to nejsou otazky pro Autickare, proto jsem v clanku zminku o politickem pozadi omezil na minimum. Ze tu mame GreenDeal a nejake politicke zadani vime vsichni a ja nevim, cim vic bych mohl tuto informaci obohatit. Je pravda, ze nekteri motoristicti novinari, casto dajati svou vlastni slavou, maji potrebu hovorit i o tematech, kterym sice nerozumi, o to vyhranenejsi na ne vsak maji nazor, pro me jsou vsak spise odstrasujicim prikladem… :-) Pro me je GreenDeal proste fakt. Je prace politickych komentatoru se tim zabyvat hloubeji, ja budu dal predavat sve zkusenosti z testovani aut. O tom toho vim precijen o neco vic… :-)
-
Komentář upraven 19. 8. 2024, 18:11:04

Honza Hamster Křeček
19. 8. 2024, 15:32 4Tohle je skvělá otázka a asi by vystačila i na samostatný článek.
Je to samozřejmě složitější a vlivů je spousta. Elektromobilita se velmi rychle vyvíjí a s ní i používané technologie. Jednotlivé modely se liší konstrukcí i složením baterií a taky jejím příslušenstvím, do hry potom vstupuje samozřejmě i způsob používání konkrétního auta. U nafťáků všichni hledáme ojetá auta, co jezdila jen dlouhé dálniční trasy, u EV budeme hledat auta, co se nabíjela jen doma (rychlonabíjení bateriím nesvědčí) a jen do 80%. Důležitý je pro stav baterie termomanagement, který auto používá. Třeba právě Nissany Leaf trpěly na přehřívání baterie poměrně hodně a lze očekávat, že se to na stavu jejich baterií dlouhodobě podepíše. To je třeba jeden z důvodů, proč osobně očekávám, že dnešní EV budou stárnout pomaleji, než auta uvedená na trh před pár lety. I výrobci se učí a pěčlivě sledují, co ta auta po letech používání dělají - můžete mít sebelepší simulace a propočty, ale reálná zkušenost je reálná zkušenost...
Dál je třeba si uvědomit, že ani degradace baterie není lineární. Často uváděnou hodnotou jsou dvě až tři procenta kapacity ročně, ale ukazuje se, že rychlost degradace postupně klesá, takže pod těmi 90% už to ubývá pomaleji. Zkrátka proměnných je tam spousta a ani EV nám teda nevyřešilo rizika spojená s nákupem ojetiny. Jen místo náznaků odcházejícího turba, vstřiků, převodovky nebo vydřených válců se teď budeme snažit co nejlépe zmapovat stav baterie. A stejně občas koupíme nějakou past....
Dál se rozvíjí i servis. Postupně vznikají i nezávislé servisy, které s EV umí pracovat. A taky, což je hodně důležité, už existují firmy, které umí pracovat se samotnou baterií a opravovat ji. Což je něco, co do budoucna může zásadně ovlivnit nejen samotnou životnost auta, ale i jeho zůstatkovou hodnotu. Dneska je EV s hodně degradovanou baterií jen bezcenná hromada železa, použitelná leda jako dárce článků pro domácí bateriové úložiště, do budoucna to tak ale nemusí být.
Je toho zkrátka hodně, všechno se to teprve rodí. A je to vlastně docela zajímavé. S recenzemi je to těžké, hodnotit spolehlivost lze až s nějakými daty a s časovým odstupem. Je to stejné jako se spalováky, S85 V10 od BMW nebo třeba TwinSpark 16V od Alfy Romeo byly v době uvedení na trh ve všech odborných médiích oslavovány jako zázraky techniky - dokud tu nebyla auta s dostatečným nájezdem, nikdo netušil, co se s nimi po letech provozu stane.
-
Komentář upraven 19. 8. 2024, 15:38:58

Honza Hamster Křeček
19. 8. 2024, 13:46 2Jak správně odstavit auto na delší čas bývalo popsané v manuálu a snad to tam výrobci uvádí i dnes. Většina EV má ve výbavě malou nabíječku do normální 230V zásuvky, kterou bych asi v takovém případě použil (spolu s limitem nabíjení na max 80%, což je standardní volba v palubních systémech snad všech EV), samotný mozek auta je ale stejně jako u spalováků napájen z konvenční 12V baterie a teda teoreticky by mohlo stačit normálně odpojit baterku, jako u spalováku. Ale nevím, zas to potom může chtít nakódovat klíče a naprogramovat dojezdy oken etc., u dnešních aut už úplné vypnutí a umrtvení není tak jednoduché - což neplatí jen pro EV.
Zkrátka - vím, že to nikdo nechce dělat, ale přečetl bych si návod.. ;-)
-
Komentář upraven 19. 8. 2024, 13:47:36

Honza Hamster Křeček
19. 8. 2024, 09:26 2jerry: Však já tě chápu, sám mám problém s velikostí dnešních aut. Mám rád kompaktní auta a třeba SUV je něco, pro co prostě nemám využití. Ale výrobci se nemohou řídit tím, co chci zrovna já, jejich detailní průzkumy trhu ukazují, že většinový zákazník chce prostě něco jiného a jdou mu vstříc...

Honza Hamster Křeček
18. 8. 2024, 20:44 8Pánové, to je samozřejmě pravda, že lehčí auto by bylo rychlejší v přímce i v zatáčkách, ale přece nemůžeme k automobilu jako takovému přistupovat hned měřítkem sporťáků nebo dokonce závoďáků. Dnešní elektromobil jako Škoda Enyaq nebo VW ID.7 je sice auto těžké, ale s limitem dost daleko na to, aby to jeho uživatelům mohlo být úplně jedno. Bavíme se o normální jízdě, ne o nějakém okruhovém používání, to opravdu není reprezentativní příklad použití automobilu. Ta auta s přehledem zvládají i krizové manévry stejně dobře, jako jejich kolegové s pístovými motory. Že to nějaký Lotus zvládne lépe je jasné, ale taky nepodstatné...

Honza Hamster Křeček
18. 8. 2024, 08:56 0Jistě. A dvoumistny roadster je v zemi, kde prumerna rodina ma dve deti, taky uplny nesmysl. Patrne by se takova auta vubec nemela vyrabet, kdyz tolika uzivatelum nemohou vyhovovat… nebo… si je budou kupovat jen ti, kdo pro ne maji vyuziti? Zeby?
Ja opravdu nechci resit politiku a zda se maji spalovaky zakazat nebo ne, nejsme aktivisticky magazin. Otazka znela, kde jsou vyhody EV, o tom je clanek. Pro nekoho to neni, pro nekoho ale ano.

Honza Hamster Křeček
18. 8. 2024, 08:39 4Asi tomu nerozumím, v čem spočívá ten zásadní problém? Váží to přes dvě tuny, kde mě to jako uživatele limituje? Do 3,5t je pořád daleko, takže s nějakým užitečným zatížením versus béčkový řidičák problém nevidím, že by to neunesly běžné mosty taky nemyslím.
Jestli jde o tahání přívěsů, tam ano, tam EV zatím mnoho nenabídnou, ale asi jsem ve špatné sociální bublině, že by lidé okolo mě pořád tahali plaťáky s dalšími auty nebo jiné těžké přívěsy, to nemohu říct…
-
Komentář upraven 18. 8. 2024, 08:48:41

Honza Hamster Křeček
8. 7. 2024, 15:29 0Jak už jsem napsal, je to nejlevnější Volvo. Ne elektrovolvo, ale Volvo, cenou poráží i spalováky. A ano, je to taky nejmenší Volvo.
Do diskuse, kdo je normální člověk, se pouštět nechci, nemám na to znalosti, já si normální nepřipadal asi nikdy.... ;-)