logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Recenze & testy

Lancia Thema 3.0 CRD: Limuzína za pár korun

I po letech vypadá moderně, neokoukaně a majestátně, její cena se však propadla dramaticky nízko. Vyzkoušeli jsme Lancii Themu.

Když se Lancia Thema objevila v roce 2011 na trhu, bylo její přijetí takové rozporuplné. Je sice pravdou, že i první a velice úspěšná generace modelu Thema byl společný projekt, tehdy Lancia sdílela velké procento dílů se švédským Saabem, tantokrát ale Italové zašli mnohem dál. V případě druhé generace už nešlo až tak o nějaký společný vývoj, nová Lancia se zkrátka stala způsobem, jak Chrysler svým modelem 300 měl oslovit evropského zákazníka.

A tím zdaleka krize identity Lancie Themy nekončí. Ani samotný základ modelu Thema, tedy Chrysler 300, není vlastně čistokrevná “amerika”, pod jeho kabátem se ukrývají rezidua koncernu Daimler-Chrysler, například nápravy tak většinu dílů sdílí s modely Mercedes-Benz. Už vám z toho jde hlava kolem? Evropským zákazníkům toto propletení značek také nebylo příliš jasné a tak se Thema prodejním hitem nestala. Bylo to ale skutečně celé od základu špatně nebo tu trh neoprávněně ignoroval docela zajímavé auto?

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Automobilové prostředí, ač tento průmysl je mnohdy výkladní skříní technologií a pokroku, je paradoxně velmi konzervativní. Mercedes má být Mercedesem, Lanci Lancií a Chrysler Chryslerem. Tohle zkrátka platí a platilo to vždycky. A to i v případech, kdy zákazníci mohli benefitovat ze spojení, které vlastně dává smysl. Trh viděl Lancii jako málo italskou, nadšencům do amerických korábů zas nic neříkala značka Lancia a podměrečné motory (Thema se narozdíl od Chrysleru nikdy nenabízela s osmiválcem HEMI) a pro zájemce o klasický německý prémiový sedan tu zase nebylo jedno ze tří akceptovatelných log výrobců.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jenže pojďme se na to podívat trochu s odstupem, řekněme z jiného úhlu. Lancia Thema je vozem vyšší střední třídy. Američané dodali karoserii se skutečně povedeným designem, který kombinuje modernu s trochou retra a blyštivou majestátností. Tak, jak to umí jen v USA. Italové si po převzetí Chrysleru pod svá křídla vzali na starost interiér a je pravdou, že tu odvedli skvělou práci. Rozdíl oproti předchozí generaci Chrysleru 300 je obrovský, teď je tu kabina na vysoké úrovni. Pod kapotou se pro evropské trhy usídlil fantastický italský vznětový třílitr VM Motori a to celé se nese na podvozku Mercedes-Benz. Skoro se až nabízí otázka – co vlastně chcete víc?

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Dnes přitom v bazarech najdete Themu za cenu Škody Rapid. A teď nemyslím za cenu, za kterou se Rapid prodával nový, za stejné peníze můžete mít Rapid ze stejného roku a se stejným nájezdem, jako Lancii Themu. A to trochu vypadá jako nabídka, která se neodmítá. Vydali jsme se proto do Auto Esa a jednu takovou bazarovou Themu jsme si na pár dní půjčili. A tohle je ona. Auto z roku 2012 s relativně malým nájezdem, v nejvyšší výbavě Platinum a samozřejmě s naftovým šestiválcem VM Motori.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

První dojem je veskrze pozitivní. Lancia působí majestátně. Někdo sice může namítat, že Thema vypadá velmi neitalsky, na druhou stranu její předchůdkyně Lancia Thesis vypadala velmi italsky a extravagantně a právě proto ji nakonec nechtěl vůbec nikdo, přestože to bylo pozoruhodné auto. A když zapátrám v paměti a zadívám se na linie Lancie Flaminia, ony americké linky velkým Lanciím vlastně docela sluší.

Foto: Lancia

Sympatická je i hluboká hnědá metalíza, nikdy jsem nechápal, proč mají lidé tendence kupovat si velké sedany v obligátním černém laku. Prémiový vzhled Themy potom podtrhují efektní dvacetipalcová kola. I celkové proporce auta jsou naprosto v pořádku. Je tu patřičně dlouhá kapota, vysoký ponton ostře řezané hrany a tak akorát převisy karoserie. Thema působí majestátně, retro i dynamicky zároveň a jako kdyby její tvary zcela odolávaly působení času.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

V interieru najdeme klasický americký layout, ovšem maličko poladěný italskými designéry. Všechny materiály působí kvalitně a moderně, snad jen kulisa řadící páky je svým tvarem taková trochu oldschool. Všude je spousta kůže a příjemných dřevěných dekorů, i interiér je laděn do krémové hnědé barvy. Po nasednutí mě obklopí pocit velkého auta. Tlustý věnec volantu, široká křesla, dlouhá kapota přede mnou, všechno tak, jak má být. A je tu taky spousta výbavy. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Tomuhle autu je sice už třináct let, přesto tu jsou věci jako adaptivní tempomat, vyhřívané i větrané kožené sedačky, vyhřívaný volant couvací kamera, automatická dálková světla, denní svícení, bezklíčkový přístup a další. Dokonce tu najdete i vychytávky jako vyhřívané a chlazené držáky nápojů. V testovaném autě chyběl signál z jednoho z čidel tlaku v pneumatikách, to byla jediná závada, na kterou jsme během testování narazili. Všechno ostatní i po třinácti letech funguje jak má. Pojďme se tedy uvelebit do majestátních kožených křesel a vyrazit na cestu.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Po uvolnění (zde ještě klasicky po americku nožní) parkovací brzdy a zařazení D se vůz dává tiše a plavně do pohybu. Ticho a klid je asi tím prvním a nejsilnějším dojmem z velké Lancie. Je znát, že podvozek pochází z Mercedesu, neposkytuje prakticky žádnou zpětnou vazbu, ba co víc, snaží se vás od okolního světa dokonale odfiltrovat. A to je správně, přesně to má prémiový sedan dělat. Oproti lehkonové Lancii Thesis na adaptivním podvozku Skyhook je tohle docela jiný zážitek, nevtáhne vás do děje, ale zároveň je to velmi uspokojivý a konejšivý způsob cestování. Překvapivě i na oněch dvacetipalcových efektních kolech je jízda dokonale plavná. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Pokud mám ale zmínit jednu věc, která na mě udělala asi největší dojem, potom nemůžu jinak a musím vám napsat o motoru. Třílitrový vidlicový vznětový šestiválec o výkonu 240 koní a především točivém momentu mohutných 550 Nm pochází z dílen italského VM Motori. Mezi nafťáky je tohle opravdu mistrovské dílo. Zapomeňte na nějaké klapání, tady uslyšíte jen vzdálené hluboké hučení sametově hladkého motoru, který má sílu jak lokomotiva a táhne a táhne až do omrzení. Nadšenci do “amerik” si teď možná myslí něco o idiotovi, co nechápe, že do Chrysleru 300 patří HEMI, ale optikou evropského sedanu vyšší střední třídy z roku 2012 je tohle ten motor, který chcete. Motoru navíc skvěle sekunduje moderní sedmistupňový automat. Spotřebu lze přitom snadno udržet pod hranicí osmi litrů, při klidném plynutí krajinou lze dokonce jezdit i za 6,5 litru na sto kilometrů.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A jak to vidí v Auto Esa, kde mají s ojetými auty přecijen trochu více zkušeností?

“V Auto ESA nabízíme Lanciu Thema druhé generace za výrazně nižší cenu než vozy stejné třídy, jako je například Volkswagen Passat či Škoda Superb. Nižší cena je způsobena menší popularitou modelu a ukončením výroby, což také vedlo k jistým obavám ohledně dostupnosti servisu a náhradních dílů. Tyto obavy jsou však zbytečné. 

Vůz sdílí řadu komponentů s Chryslerem 300C a dalšími modely skupiny Fiat-Chrysler, což zajišťuje jednoduchou dostupnost náhradních dílů. Díly lze získat prostřednictvím autorizovaných servisů koncernu Stellantis, který zahrnuje Fiat, Chrysler i jiné značky, nebo je lze objednat přes specializované dodavatele či internetové obchody,” říká Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

“Všechny naše vozy procházejí důkladnou předprodejní kontrolou zahrnující technický stav i právní bezvadnost. Lancia Thema druhé generace je tak ideální volbou pro milovníky amerických vozů s evropským šarmem, pro ty, kteří hledají reprezentativní vůz s mimořádným luxusem, i pro rodiny a jednotlivce, kteří ocení pohodlí a prostornost. Díky své výhodné ceně a bohaté výbavě osloví také prakticky smýšlející zákazníky, kteří hledají skvělý poměr mezi hodnotou a kvalitou. A nakonec, je to vůz pro ty, kdo se rádi odlišují a chtějí něco jedinečného, co se na silnicích jen tak nevidí,” dodává Filip Kučera.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Takže je Lancia Thema prapodivný automobilový Frankenstein nebo spojení toho nejlepšího, co od sedanu vyšší střední třídy můžete chtít? Po těch několika dnech za volantem se přikláním spíš k onomu druhému tvrzení, je však potřeba k Lancii přistupovat s nadhledem. Thema nenabídne agilitu a temperament skutečných italských aut, bublání amerického osmiválce ani prestiž třícípé hvězdy na kapotě. Rozhodně ale vystupuje z davu a představuje mix velmi dobrých vlastností.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Na evropských silnicích bude Thema vždy působit neokoukaným dojmem a to nejen pro malý počet prodaných kusů, ale i díky svému jedinečnému a zdařilému designu. Lancii Thema se vším tím, o čem jsme si tu dnes povídali, můžete mít za ceny okolo čtvrt milionu korun. A to vážně není mnoho peněz za takové auto.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rivka
12. 4. 2025, 15:19 0 reagovat

“Všechny naše vozy procházejí důkladnou předprodejní kontrolou zahrnující technický stav i právní bezvadnost."

Tak přesně tenhle "píár blábol" jsem před lety viděl napsaný na A4 v HAHAHA Auto Brno za oknem 406 kupé.
Působilo to pěkně, ale že by to korespondovalo s úplně prázdnou pravou přední pneumatikou a z poloviny odstávajícím plastovým lemem předního nárazníku se tedy říct nedá :-)

rock
12. 4. 2025, 19:51 -1 reagovat

Nemám ji kam dát, ale moc bych ji chtěl a mrzí mne, že ji (ne zrovna tenhle konkrétní kus, ale poslední sedan od Lancie jako takový) propásnu. Protože právě teď tak zhruba končí doba, kdy by se ještě dala provozovat jako daily a nesežralo mne to zaživa.

tomaass2
13. 4. 2025, 08:42 -2

Vidím to stejně. Koupit to teď už třináctiletý (a z ESA či AAA je jedno), je nějaký nezanedbatelný riziko, který v dalších letech provozu poroste. Taky ji mám na seznamu krásných aut, co jsem si nikdy nekoupil, a už to asi ani neudělám :(

XTad
13. 4. 2025, 12:28 0

Proc? Ten motor se umel kazit dost brzo, takze tady je asi jedno jestli je auto trilety, nebo trinactilety. Zaroven ho montovali vsude mozne, takze dilu a servisnich postupu bude dost, coz plati i o aute jako takovem, jelikoz vychozi 300C se prestal delat teprve loni. Navic je to celkem jednoduchy auto ve srovnani s nemeckou premii.

tomaass2
13. 4. 2025, 18:04 1

Motoru a převodovky se nebojím. Ty to přežijou :)
Kupuju si auta ne na rok, ale víc, a protože mám z okolí zkušenost, že někde mezi 10 a 15 rokem začnou odcházet různý gumový a plastový věci, tak něco co už se tý 15 blíží, je potenciální problém. A jakmile to začne, tak to sám dohromady nedám, těžko to prodám, a v servisech je to ranec peněz. Takže pro mne (jako běžného člověka co nemá dílnu a zkušenost), je to bohužel jako daily (což taky znamená 30 tkm ročně) už nemožný, a jako hračka / investice mi to nepřijde dost zajímavý.

rock
12. 4. 2025, 19:53 1 reagovat

Obvykle se snažím překlepy ignorovat, ale tentokráte prosím: nešlo by něco udělat s tou "blištivou" majestátností? Ono to fakt rve oči a kdyby byla "blyštivá", vypadala by líp...

Jyrki
12. 4. 2025, 21:09 -1 reagovat

pro mě, jako skalního fanouška značky, je toto období jedním z nejtemnějších v historii značky. Chrysler 300 prodávaný jako Lancia Thema, Chrysler 200 jako Lancia Flavia, prodloužený Fiat Bravo, který se na trhu nabízel jako Lancia Delta 3 se v Anglii nazýval Chryslerem....
U Themy byla vlastně jediná motorizace která mě zaujala, byla to 3,6 V6 Pentastar, ale ta sem nedoputovala....extrémně mi vadí absence manualu a důvodem proč do ni nejít je ta zmíněná a opěvovaná výbava...
po uvedení Lancia Themy jsem si vlastně řekl, že lepší by bylo značku nechat odejít než parazitovat na jejím kultu a se všemi těmi roky navíc se to nezměnilo.

Honza Hamster Křeček
13. 4. 2025, 07:13 5

Souhlasím, že tohle auto není Lancia. Co jsem ale nikdy nepochopil je hejt na Deltu kvůli tomu, že je postavená na Fiatu - proč to vadí až u třetí generace a u první a druhé ne? A nemyslím to jako rýpnutí, fakt mě to zajímá.

XTad
13. 4. 2025, 12:34 2

Myslim ze ty modely od Chrysleru do portfolia znacky naopak docela zapadaly. Respektive vedle delty nepusobi nejak nepatricne a kdyby clovek neznal ty americke verze, asi by ho to ani nenapadlo.

Jyrki
14. 4. 2025, 05:56 -1

myslím si, že kdyby volili jiné jméno než Delta, ta kritika by nebyla tak ostrá. Vzbudili tím jménem příliš velké očekávání a charakter auta se tím jménem neslučuje. Cost saving nám tu postoupil hodně i do interiéru, výlisek palubky je v podstatě totožný. Jediný zajímavý motor byl v podstatě 1.8 DI, který se ale pojil s absolutně nesmyslnou převodovkou.
A ze všeho nejhorší byl vzhled. Zezadu to auto celkem ještě šlo, ale zepředu to bylo extrémně ošklivé a nevyvážené. Delta s takovým převisem?
Přitom ještě v konceptu to nevypadalo zle
http://www.carbodydesign.com/archive/2006/09/10-lancia-delta-concepts-gallery/Lancia-Grantursimo-Stilnovo-Concept-2.jpg

http://eu1-browse.startpage.com/av/anon-image?piurl=http%3A%2F%2Foldconceptcars.com%2Fwp-content%2Fuploads%2Flancia_granturismo_stilnovo_concept_12.jpg&sp=1744602836T148e86d4550da55d2f82b034e85c491f5e1b793d1a7edac9677cdbb43957a4a5

http://eu1-browse.startpage.com/av/anon-image?piurl=http%3A%2F%2Fwww.carbodydesign.com%2Farchive%2F2006%2F09%2F10-lancia-delta-concepts-gallery%2FLancia-Grantursimo-Stilnovo-Concept-1.jpg&sp=1744602836T4bc4c34f12dd15a48e077d55da5d901b717ab84e1ede9db2c266a158fdec2565

Honza Hamster Křeček
14. 4. 2025, 23:03 4

To ale zase souvisí s tím, že pro lidi, kteří se v tom příliš neorientují, je Delta jen HF Integrale. Což je ale úplná blbost. Delta byla od první generace hatch postavený na základech Fiatu a přesně to stejné je i druhá a třetí generace. Že se dělala i ostrá hot-hatch verze je hezká zajímavost, ale to auto to přece nedefinuje. A to ještě ponechávám stranou fakt, že tou legendou se stala vlastně už jako starej kepl, bo ty úspěchy v rally přišly v době, kdy tomu autu táhlo na deset let.

Škodovce taky nikdo neříká, že dvojková Octavia už se neměla jmenovat Octavia, bo bez WRC verze to žádná Octavia není.,...

Jyrki
21. 4. 2025, 23:56 0

Honzo, první Delta měla zajímavé verze už před Integrale. Už samotná GT verze byla zajímavá a ta rozhodně nepřišla po 10 letech. Na obyčejnou Deltu si dneska nikdo prakticky nevzpomene, z inzerce vymizela nebo se stala základem pro přestavbu. Takže ano, pro většinu lidí to auto definuje právě ta ostrá verze. A to samé platí pro ve velké míře pro druhou generaci, tam je taky vyhledávanější široká verze.
Ale v obou případech to byla čtyřmetrová auta, vizuálně dosti odlišná od Fiatů, z kterých vyšla.
S tou Octavkou je tro trochu mimo, od chvíle kdy škodovka oživila označení Octavia, si Octavia uchovala jistý designový a koncepční ráz.
Třetí generace Delty ale už není klasický hatchback, sama značak hovořila o tom, že Delta III je v podstatě jistý crossover, výrazně narostla a zajímavá verze tam nepříšla vůbec žádná. A jestliže mechanické skupiny u Fiatu byly sdíleny, tak z vnějšku a v interiéru ta auta byla svébytná. Ale u Delty III už tohle úplně neplatilo, ano, odlišovala se použitými materiály.
A stejnou chybu dělají znovu s novým "Ypsilonem". To auto je taky naprosto jinde než předchůdci a prodej to odráží. Ypsilon byl malé auto do města, Delta kompaktní hatchback.

Honza Hamster Křeček
22. 4. 2025, 08:15 1

Jsou to auta z jiné doby, to je pravda. A ano, Delta III slídí s Bravem i ten základní díl palubky. Zajímavé je že zvenku, ač by to jistě šlo, nesdílí nic, ani přední dveře nejsou zaměnitelné. Po technické stránce to mělo spoustu vychytávek (udržování v pruhu, automatické parkování, adaptivní podvozek, LED koncový světla, denní svícení etc. - na svou dobu docela dobrý). A co se motorů týče, tak T-Jety byly skvělý motory, MultiAir je technologická špička, naftový biturbo bylo moc fajn (a unikátní, mimo Delty ho dostal už jen nějaký Saab či co). A potom tam byla ještě tebou zmiňovaná 1.8 turbo. To se moc nepovedlo, turbo tomu vydrželo 100.000 km max, a mělo to i další trable - holt předělat alfáckej TwinSpark na přeplňovanej přímovstřikovej motor je už trochu překomplikovanej nápad, ale nějaký koně to mělo, to zas jo.

Potíž s auty, která z nějakého modelu udělají mezi petrolheady "legendu" je, že by správně měla ten model zabít. Jakmile se přestane nabízet Evo, mělo by Mitsubishi svůj Lancer přejmenovat na něco jinýho. Pro petrolheady mají hodnotu jen vrcholné verze, obyčejnými auty pohrdají. Jenže to je dáno tím, k čemu ta auta mají - jsou zastrčená někde ve stodole a jezdí se s nimi jen v létě na nějaký sraz, když vyjde počasí. Potom chápu, že druhá nebo třetí generace Delty se pro něco takového asi moc nehodí. Ale opravdu si nemyslím, že když v Lancii stavěli první Deltu (nebo jakýkoli jiný auto), tak zadání bylo "postavte něco, co bude za 40 let hrozně cool ve stodole"...

Smutný je, že potom takový petrolhead má ten svůj opečovávaný klenot někde v té stodole nebo garáži a celý rok jezdí něčím jako služební Fabia či Scala. Ale trojková Delta? Fuj, ani kolo bych si o to neopřel, dyť to ani není Integrale...

dzonnek
13. 4. 2025, 08:36 0 reagovat

Naprosto parádní auto které má pro mě jedinou chybu a to že to nebyl kombík.

afro-r1
13. 4. 2025, 13:12 0

Podobne jako AR Giulia.

Peťas
14. 4. 2025, 21:10 3

Ja si snad konecne nejaky kombik koupim abych zjistil co na nich je tak skveleho ze to vsichni chtej.

M1chal
13. 4. 2025, 08:49 5 reagovat

Darmo na to auto budú nadávať milovníci talianov aj amíkov. Pravda je taká, že lancia vybrúsila humpolácký chrysler 300 do dokonalosti a prémiovosti.
Jedna oprava pre redakciu: tu neslo o prerobenie interiéru predchádzajúceho ch300, ale aktuálneho/súdobého , ktorý sa inak prestal vyrábať až teraz nedávno.
Do dnešného dňa ľutujem, že som svoje pustil už pri 90tis km. Nič ma odvtedy tak nechytilo za srdce (a to mi v garáži parkovali a parkujú odvtedy vždy novinky od vrtule a posledné roky hviezdy)
Bol to unikát. Nepochopí nikto, len ten, čo ho vlastnil. Plavná retro limuzína.

tomaass2
13. 4. 2025, 18:06 2

Krásný to máš s těma kolama, a ta barevná kombinace interiéru je fakt povedená :)

M1chal
15. 4. 2025, 13:33 2

díky, to už je roky dozadu. som to kupoval ešte z ofiko dealerstva v 2014. Ako vravím, ľutujem, že som to po roku a pol predal.
pre mňa bolo rovnako prekvapivé, ako také staré primitívne železo z mercedesu dekádu späť dokázalo žehliť cesty na 20 palcoch. Tie bicolor, čo boli v teste som mal na zimu, tieto customy som objednával z US na leto, nech je to správny italoameričan :D

tomaass2
15. 4. 2025, 13:57 0

Tak mne napadá, že v roce 2019 jsem se vezl v Gruzii celkem dlouho v taxi MB E430 W210 a bylo to taky takový příjemně pohodlný a plavný. Nebude to stejný základ? :D

mariov8
16. 4. 2025, 10:12 1

Ano, základ/základem byly komponenty sedanů Mercedes-Benz Třídy E stavební řady W210.

Aleš 292
16. 4. 2025, 12:55 0 reagovat

Akorát, že Thema/300 C nikdy neměla 7mi kvalit. 3,0 crd,3,6 penta do 2012 a Hemi do 2014 měli 5ti kvalit mercedes 722.6 a 3,6 penta od někde 2011,nebo 2012 a Hemi od 2015 má 8mi kvalit od ZF.

Caddy
27. 5. 2025, 14:10 0 reagovat

Mne se 300C nikdy moc nelibil vzhledove, vzdy bych dal prednost mnohem hezcimu Chargeru, kdyz uz tuto platformu...ale tohle barevne provedeni a interier by me mozna dokazal i presvedcit :-D V dnesni dobe velmi vzacny pripad, kdy kupujici v konfiguratoru umel vybirat...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte